Služby pro koncové odběratele informačních a komunikačních technologií a služeb

Poradenství, konzultace a průzkumy trhu

Poradenské a konzultační služby jsou základními činnostmi vykonávanými pro klienty. Základním stavebním kamenem poskytovaných služeb jsou odborné znalosti v následujících oblastech:

  • Přenosové a spojovací telekomunikační technologie,
  • Datové technologie pro LAN/MAN/WAN sítě,
  • Pobočkové TDM a VoIP technologie,
  • Detailní znalost českého telekomunikačního trhu z pohledu poskytovaných služeb (operátoři, služby),
  • Znalost českého ICT prostředí z pohledu prodávaných a implementovaných ICT technologií (výrobci, distributoři, servisní organizace),
  • Znalost legislativního rámce pro poskytování ICT služeb (ZoEK, ZZVZ, NOZ, ZKB, …).

Při zvažování rozsáhlých změn v ICT prostředí realizovat technologicko-ekonomický průzkum trhu s cílem nalezení nejvhodnějšího řešení jak z pohledu funkčních vlastností, tak i z pohledu nákladů.

Poradenské a konzultační činnosti lze využít jak zcela samostatně (jednorázové konzultace), tak i v rámci standardních projektů (telekomunikační audit, optimalizace ICT) či v rámci komplexních projektů definovaných zákazníkem a realizovaných na klíč. Součástí poradenských a konzultačních služeb může být zpracování dokumentu s názvem „Studie proveditelnosti“, který lze zpracovat na klíč pro klienta za konkrétním specifickým účelem (např. žádost o dotaci s prostředků EU, apod.). Studie proveditelnosti poté zpravidla obsahuje:

  • popis existujícího technického řešení včetně souvisejících smluvní vztahů,
  • popis cílového stavu,
  • identifikaci uživatelů včetně jejich potřeb,
  • popis nezbytných kroků pro dosažení uvažovaného cílového stavu včetně návrhu na dovybavení řešení a včetně posouzení souvisejících právních a finančních aspektů plánovaného projektu (investiční a provozní náklady),
  • a v neposlední řadě i identifikaci rizik spojených s realizací projektu, což je dnes aktuální s ohledem na povinnosti vyplývající ze ZKB a rovněž z vydaného varování ze strany NÚKIB.

ICT audit

Ať již se rozhodujete změnit poskytovatele telekomunikačních služeb, nebo změnit či obměnit využívanou ICT infrastrukturu, či jen potřebujete nezávisle posoudit své ICT řešení a systém jeho managementu, tak je pro vás realizace telekomunikačního auditu vhodným řešením. Na základě auditu dojde k identifikaci slabých míst telekomunikačního řešení, které negativně ovlivňují efektivitu využití telekomunikačních prostředků v prostředí vaší organizace, čímž ovlivňují i celkovou výkonnost vaší organizace. Telekomunikační audit lze provést komplexně či jej lze cíleně zaměřit na některou z oblastí:

  • nákladový audit zaměřený na oblast nakupovaných telekomunikačních služeb včetně detailní analýzy smluvních vztahů a možnosti jejich up-to-date aktualizací v souladu s legislativním rámcem a aktuálně dostupným cenám na trhu;
  • nákladový a technologický audit zaměřený na implementované ICT technologie, jejich obnovu a rozvoj, či efektivitu využívání;
  • procesní a organizační audit zaměřený na systém správy telekomunikačních prostředků v organizaci;
  • analýza rizik zaměřená na provoz implementované ICT infrastruktury.

Audity lze vždy zaměřit na jednotlivé oblasti v závislosti na krátko-dobém či středně-dobém časovém horizontu a požadavcích koncového zákazníka.

V rámci auditů se využívají různé metody od best practice až po ekonomický benchmarking založený na znalostech:

  • nákladů (OECD, GPL služeb a technologií)
  • procesních modelů řízení ICT služeb (ITIL),
  • řízení projektů (PRINCE2, IPMA),
  • související legislativy (ZoEK, ZZVZ, NOZ, ZKB, …).

Optimalizace ICT

V návaznosti na provedený ICT audit a jeho odsouhlasené výstupy lze realizovat implementaci optimalizačních opatření. Mezi opatření patří zejména:

  • realizace výběrových řízení na telekomunikační či IT služby,
  • realizace výběrových řízení na ICT technologie.

V rámci optimalizace ICT jsou zabezpečovány zejména následující činnosti:

  • tvorba RFP (request for proposal) a to jak ve formě v souladu se zákonem o zadávání veřejný zakázek u veřejných zadavatelů, tak ve formě odpovídající interním pravidlům u privátních subjektů;
  • tvorba cenového/nákladového modelu pro vyhodnocení nabídek;
  • podpora klienta při smluvních jednáních s poskytovateli či dodavateli;

Technický dozor investora a projektový manažer

V návaznosti na výstupy ICT optimalizace, ze kterých vyplynuly požadavky na technické, organizační či technologické změny, je vhodné či přímo nezbytné zabezpečit následující dvě role:

  • Technický dozor investora: zabezpečuje kontrolu a dohled nad plněním vybraného dodavatele v souladu s požadavky organizace ve výběrovém řízení.
  • Projektový manažer: koordinuje činnosti zainteresovaných stran v projektu s cílem zajistit implementace v dohodnutých parametrech dle projektového troj-imperativu (cena, čas, kvalita) a při minimalizaci rizik a bez zvýšených nároků jak na vlastní kmenové provozní zaměstnance (jejichž běžná provozní náplň je ve většině případů odlišná od realizace jednorázových projektů), tak i na vrcholový management zákazníka.
Vzhledem k tomu, že projekt je vždy jednorázová unikání činnost, která je definována svou kvalitou, cenou a omezeným časovým obdobím, tak není vždy efektivní držet stálé interní pracovníky – tzv. projektovou kancelář. Alokace externího specialisty je nákladově efektivním způsobem, jak uvedené role zajistit bez nutnosti držení interních specializovaných pracovníků, či bez nutnosti realokace současných provozních pracovníků na jinou pracovní činnost.

 

Kontakt

Ing. Jan Šámal Holýšovská 2923/4
155 00 Praha - Stodůlky
jan.samal(zavináč)gmail.com
+420 736 504 015